søndag 8. januar 2012

Søndagskos og ADVARSEL

Hei og hopp! Nå ligger vi i hver vår sofa, og det har vi i grunn gjort alt for mye av i dag.
Det har blitt kaldere ute, og da vi sto opp i morges var det -15. Ingenting imot hva det var på denne tiden for et år siden, men kjølig er det uansett.

Det ble igjen endel risgrøt fra middagen i dag, så i kveld ble det lapper, eller "moffeloffer" som vi kaller det!

Gode var de og!


Men i natt var det ikke like koselig her hos oss, og jeg vil advare dere andre som kan havne i samme situasjonen. Det gjelder kubbelysene med bark utenpå.
Tente et kubbelys på ettermiddagen i går, så det hadde brent noen timer da jeg slukte lyset. Det ble ikke til at jeg la meg med det samme etterpå, så jeg satt ved siden av lyset en halvtime etter det var slukket.
Så gikk vi å la oss, og ante fred og ingen fare til brannalarmen hylte en time senere. Da sto HELE lyset, samt noe annet stæsj i brann oppå kommoden det sto på.
Jeg vil tro at flammen dannet en sterk varme mellom barken og sølvfolien. Der hadde det nok ligget og ulmet, helt uten at noen kunne oppdage det. Meningen er nok at folien er der for å beskytte barken fra flammen/varmen. Men det funka tydeligvis dårlig, for det hele viste seg å være VELDIG brannfarlig!

Barken skal visstnok være belagt med voks slik at det ikke kan brenne, men det fikk vi testa, meget ufrivillig dog.. Det tar definitivt fyr.

Det er et under at det ikke fikk gjort mer skade enn det gjorde, takk Gud for at vi har et brannannlegg som fungerer og for at jeg våknet med en gang alarmen gikk!

Og ja, jeg har sendt e-mail til produsenten av lyset.
Del det gjerne, og vær forsiktig om du har et slikt kubbelys.


Ble et innlegg av litt av hvert dette, men skitt au!
Håper dere får ei fin uke!




5 kommentarer:

  1. Huff, så niftst. Jeg kjøpte slike lys til venninna mi til jul. Spørs om jeg må be henne ha dem til pynt. Kjøpte på Ahlens jeg. Var dine og derfra?

    Håper du har hatt en finfin helg

    Klem

    Lotte

    SvarSlett
  2. Hei, huff det var virkelig skummelt godt det gikk bra. Hvor var de fra? Fin blogg legger meg til som følgr her jeg også :) Hilsen Tone

    SvarSlett
  3. Ja, det var skikkelig skummelt! Jeg er så glad for at vi var hjemme og fikk oppdaget det i tide! bordet lyset sto på har nå et stort brun-gult svimerke..
    Har to fra Åhlens jeg og. Så vidt jeg kan se, er de likt utformet, men det var ikke de som begynte å brenne til meg. Mine er fra NORDAL.

    SvarSlett
  4. Hei og takk for koselig hilsen, og ikke minst viktig advarsel, så fælt!! Enda godt dere hadde varsler...Huff, så ekkelt...Fra et idylliske bildet under og til denne skrekkhistorien..Godt det endte bra! Mvh Marianne

    SvarSlett
  5. oi oi så skummelt!
    Tenker jeg skal sjekke alle brannalarmene her nå. En vet aldri!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren! Setter stor pris på hver og en!